My first educational experiences occurred while sitting around my Tia Mary’s red kitchen table surrounded by strong women who taught in the Indigenous manner of oral tradition. My first lesson in color and history I learned from my grandmother Mapi, who made piñatas. Ama Juanita, my maternal grandmother, died before I was born, but she left our family a great legacy: our language. With this legacy of language came the culture, the remedies, the massages, and the herbal teas our family continues to use in healing today.
Observing the Chicano Movement through the lens of a child has shaped my life, work, and the creation of my cartoon character, Citlali, La XicanX Anti-Hero. Citlali challenges social and political issues pertaining to womxn and Raza (people).
My artistic concentration remains in exploring the perception of cultural hybridity. My research converges on three main foci: postmodern and global approaches to contemporary art; Indigenous, Chicanx and African spirituality concerning ecological balance; and Chicana feminist perspectives creating characters that exude tenacity through multi-generational relationships.
Mis primeras experiencias educativas tuvieron lugar alrededor de la mesa de cocina roja de mi tía Mary, rodeada por mujeres fuertes que enseñaban la manera indígena de la tradición oral. La primera lección sobre color e historia la aprendí de mi abuela Mapi, que hacía piñatas. Amá Juanita —mi abuela materna—, murió antes de que yo naciera, pero dejó un gran legado a mi familia: nuestro idioma. Con este legado del lenguaje llegaron la cultura, los remedios, los masajes y los tés de yerbas que, mi familia, sigue utilizando para curar hasta el día de hoy.
Observar el Movimiento Chicano a través de la lente de una niña, ha dado forma a mi vida, mi trabajo y la creación de mi personaje: Citlali, La Anti-Hero XicanX. Citlali desafía temas sociales y políticos de la mujer y la raza (el pueblo).
Mi concentración artística se centra en explorar la percepción de la hibridez cultural. Mi investigación converge en tres elementos clave: acercamientos posmodernos y globales al arte contemporáneo; la espiritualidad indígena,chicanx y africana relacionada con el equilibrio ecológico y las perspectivas feministas chicanas, para crear personajes que exuden tenacidad a través de las relaciones multigeneracionales.