This piece is part of a series where I addressed the immigrant experience around issues of the fear that can be induced by xenophobia. It is also my interpretation of the view from my space capsule during re-entry, and how that idea relates to crossing the Rio Grande River when re-entering the United States...
From space, the land of my ancestors becomes a futurist metaphor in an aerial map view from space of the frontera. My family has had a generational relationship with this border—southern or northern—depending on which generation and who was in political power. In my case, el norte is home.
I used the dashes and points, used on maps, to represent cities along the frontera that stretches across the horizon. I use fingerprints to allude to the masses approaching the border, which is cobbled with calaveras in remembrance of those that came before.
Together, these icons harken to the zelophobia (intense fear of jealousy) and propaganda warning of the impending onslaught of masses of immigrants into the United States. From a distance this can be seen as a landscape, but on closer examination the humanity, reaching for freedom, is revealed with all the fingers reaching up to the sky.
Esta pieza es parte de una serie en la que me refiero a la experiencia migrante, relacionada con el aspecto del miedo que puede ser provocado por la xenofobia. También es mi interpretación de la perspectiva que tengo desde mi cápsula espacial durante el reingreso a los Estados Unidos, y cómo se relaciona esta idea con el hecho de cruzar el ‘Río Grande River’ cuando uno entra a este país…
Vista desde el espacio, la tierra de mis ancestros se convierte en una metáfora futurista en una foto aérea de la frontera. Mi familia ha tenido una relación generacional con la frontera, de Norte a Sur, dependiendo de qué generación se trate y de quién tuviera el poder político. En mi caso, el Norte es mi hogar.
Utilicé los guiones y puntos que se usan en los mapas para representar las ciudades que se encuentran a lo largo de la frontera. Utilizo huellas dactilares como alusión a las masas que se acercan a la línea fronteriza empedrada con calaveras para conmemorar a los que llegaron antes.
Juntos, estos íconos conducen hacia la zelofobia (fobia a los celos) y a la propaganda como una advertencia a la embestida de las masas de inmigrantes hacia Estados Unidos. A la distancia, se asemeja a un paisaje, pero si se examina más de cerca, la humanidad, en busca de la libertad, se revela con todos los dedos levantados hacia el cielo.